معایب و مزایای برنج قهوه ای ( خواص برنج قهوه ای )

خواص برنج قهوه ای

همه ی ما با خواص برنج سفید و طرز پخت آن آشنا هستیم. اما با نوع قهوه ای رنگ آن زیاد آشنایی نداریم. ممکن است در ابتدا حس کنیم که برنج از کیفیت خوبی برخوردار نیست و حتما مشکلی دارد. اما باید بدانیم که این نوع از برنج به دلیل اینکه مراحل آماده سازی مرسوم در برنج سفید را طی نمی کند، مغذی تر است. برنج قهوه ای خواص بیشتری را نسبت به برنج سفید دارد.

تفاوت خواص برنج قهوه ای و برنج سفید

به دانه های اولیه ی برنج که از شالیزار ها بدست می آید شلتوک می گویند. شلتوک از چند لایه تشکیل شده است که اگرتنها یک لایه از این لایه ها جدا شود، برنج قهوه ای بدست آمده است. اگر لایه های دیگر آن نیز جدا شوند برنج سفید بدست خواهد آمد. پس بین برنج قهوه ای و سفید تفاوت چندانی نیست.

در طرز تهیه اولیه برنج منجر می شود برنج قهوه ای در دسته ی غلات کامل قرار گیرد و مواد معدنی و ویتامین های بیشتری را در خود داشته باشد . این برنج به دلیل ضایعات کمتری که دارد و شناختی که مردم نسبت به خواص برنج قهوه ای پیدا کرده اند، مصرف آن در کشور رو به افزایش است.

از نظر نوع طبخ هیچ تفاوتی بین برنج قهوه ای و سفید وجود ندارد. برنج قهوه ای را به دلیل روغن های طبیعی و مواد املاحی که دارد نمی توان بیش تر از ۶ ماه نگهداری کرد. ممکن است به دلیل روش نگهداری نادرست فاسد شود و بهتر است که در یخچال نگهداری شود. در غیر این صورت مسمومیت غذایی را به دنبال دارد.

برنج قهوه ای سرشار از مواد معدنی مانند آهن، روی، فسفر، منگنز، کلسیم، منیزیوم، پتاسیوم و ویتامین های B1 ، B2 ، B3 و B6 ، K وE است. هنگام تبدیل برنج قهوه ای به سفید حدودا ۹۰ درصد ویتامین B6، نیمی از منگنز، فسفر، آهن، فیبر و اسید های چرب ضروری آن از بین می رود. پس اگر برنج سفید را آبکش کنیم، چیزی از ارزش غذایی آن باقی نمی ماند.

خواص برنج قهوه ای
خواص برنج قهوه ای

خواص برنج قهوه ای و استفاده های پزشکی آن

برنج قهوه ای در زمره غلات کامل قرار دارد. حالت طبیعی و تصفیه نشده ای نسبت به برنج سفید دارد. لذا افرادی که به سلامتی خود توجه ویژه ای دارند مصرف برنج قهوه ای را در رژیم غذایی خود جای دهند.

خواص برنج قهوه ای در طب سنتی

پیشگیری از پیشرفت دیابت: مصرف زیاد از حد برنج سفید خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. بهتر است به دنبال جایگزین مناسبی برای آن باشیم. طی تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد مصرف ۲ نوبت برنج قهوه ای در هفته می تواند از دیابت پیشگیری کند. چرا که روند آزاد سازی قند در آن به مراتب کند تر از برنج سفید است.

جلوگیری از سرطان روده و سینه و بهبود سیستم گوارش بدن: فیبر موجود در مواد غذایی می تواند از سرطان پیشگیری کند و برای بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن نیز مفید است. برنج قهوه ای ماده ای سرشار از فیبر است که می تواند از سرطان های روده و سینه و مشکلات گوارشی مانند یبوست پیشگیری کند.

کمک به سلامت استخوان ها: برنج قهوه ای سرشار از منیزیم و کلسیم است. این دو ماده در حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از بیماری هایی مانند ورم مفاصل وپوکی استخوان موثر است. مصرف روزانه یک پیمانه از آن می تواند ۲۱ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را برطرف کند.

درمان بی خوابی و اختلالات عصبی: برنج قهوه ای با داشتن ملاتونین یا همان هورمون خواب می تواند به تمدد اعصاب و افزایش کیفیت خواب کمک کند. همچنین با وجود مواد معدنی ضروری مانند منگنز و ویتامین B می تواند به عملکرد خوب مغز کمک کند. با جلوگیری از فعال شدن ناگهانی سلول های عصبی می تواند به حفظ آرامش عضلات و اعصاب کمک کند.

خواص برنج قهوه ای برای لاغری

جلوگیری از افزایش وزن از جمله خواص برنج قهوه ای است. منگنز ماده ای است که به سنتز چربی در بدن کمک می کند. از آنجایی که برنج قهوه ای نیز حاوی این ماده است، می تواند ابزار مناسبی برای کنترل وزن در افرادی که مشکل چاقی دارند باشد. تحقیقات دانشگاه هاروارد نیز نشان می دهد که زنانی که غلات کامل از جمله برنج قهوه ای را در رژیم غذایی خود قرار داده اند بهتر و راحت تراز دیگران توانسته اند به وزن ایده آل خود دست یابند. برنج قهوه ای مصرف کنید و لذت ببرید.

برای خرید برنج قهوه ای کافی است روی کلمه کلیک کنید.

امیدوارم از خرید برنج قهوه ای به هر هدفی که داشته اید برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *