معایب و مزایای برنج قهوه ای(خواص برنج قهوه ای)

برنج قهوه ای

خواص برنج قهوه ای

همه ی ما با خواص برنج سفید و طرز پخت آن آشنا هستیم اما با نوع قهوه ای رنگ آن زیاد آشنایی نداریم و ممکن است در ابتدا حس کنیم که برنج از کیفیت خوبی برخوردار نیست و حتما مشکلی دارد. اما باید بدانیم که این نوع از برنج به دلیل اینکه مراحل آماده سازی مرسوم در برنج سفید را طی نمی کند ، اجزای مغذی و مفید خود را حفظ کرده و خواص بیشتری را نسبت به برنج سفید دارد. در ابتدا با فرق برنج قهوه ای و سفید آشنا می شویم:

به دانه های اولیه ی برنج که از شالیزار ها بدست می آید شلتوک می گویند که از چند لایه تشکیل شده حال اگر تنها یک لایه از این لایه ها جدا شود ، برنج قهوه ای بدست آمده و اگر لایه های دیگر آن نیز جدا شوند برنج سفید بدست خواهد آمد پس بین برنج قهوه ای و سفید تفاوت چندانی نیست مگر در طرز تهیه اولیه آن که منجر می شود برنج قهوه ای در دسته ی غلات کامل قرار گیرد و مواد معدنی و ویتامین های بیشتری را در خود داشته باشد . این نوع برنج به دلیل ضایعات کمتری که دارد و شناختی که مردم نسبت به خواص آن پیدا کرده اند ، مصرف آن در کشور ما در حال افزایش است.

از نظر نوع طبخ نیز هیچ تفاوتی با برنج سفید ندارد و تنها نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که برنج قهوه ای را به دلیل روغن های طبیعی و مواد املاحی که دارد نمی توان بیش تر از ۶ ماه نگهداری کرد. ممکن است به دلیل روش نگهداری نادرست فاسد شود و بهتر است که در یخچال نگهداری شود زیرا در غیر این صورت مسمومیت غذایی را به دنبال دارد. این نوع از برنج سرشار از مواد معدنی مانند آهن، روی، فسفر، منگنز، کلسیم، منیزیوم، پتاسیوم و ویتامین های B1 ، B2 ، B3 و B6 ، K وE   است. خوب است بدانیم که هنگام تبدیل برنج قهوه ای به سفید حدودا ۹۰ درصد ویتامین B6، نیمی از منگنز، فسفر، آهن، فیبر و اسید های چرب ضروری ان از بین می رود.

برنج قهوه ای

خواص برنج قهوه ای وکاربرد های آن

اما از آنجایی که این نوع برنج در زمره غلات کامل قرار دارد و حالت طبیعی و تصفیه نشده ای نسبت به برنج سفید دارد، افرادی که به سلامتی خود توجه ویژه ای دارند مصرف برنج قهوه ای را در رژیم غذایی خود جای داده و از خواص برنج قهوه ای که در زیر آمده بهره مند می شوند :

خواص آن شامل:

  1. پیشگیری از پیشرفت دیابت: از آنجایی که می دانیم مصرف زیاد از حد برنج سفید خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد بهتر است به دنبال جایگزین مناسبی برای آن باشیم. طی تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد مصرف ۲ نوبت برنج قهوه ای در هفته می تواند از دیابت پیشگیری کند چرا که روند آزاد سازی قند در آن به مراتب کند تر از برنج سفید است.
  2. جلوگیری از سرطان روده و سینه و بهبود سیستم گوارش بدن: می دانیم که فیبر موجود در مواد غذایی می تواند از سرطان پیشگیری کند و برای بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن نیز مفید است. پس بهتر است بدانید که برنج قهوه ای ماده ای سرشار از فیبر است که می تواند از سرطان های روده و سینه و مشکلات گوارشی مانند یبوست پیشگیری کند.
  3. جلوگیری از افزایش وزن: منگنز ماده ای است که به سنتز چربی در بدن کمک می کند از آنجایی که برنج قهوه ای نیز حاوی این ماده است. می تواند ابزار مناسبی برای کنترل وزن در افرادی که مشکل چاقی دارند باشد. تحقیقات دانشگاه هاروارد نیز نشان می دهد که زنانی که غلات کامل از جمله برنج قهوه ای را در رژیم غذایی خود قرار داده اند بهتر و راحت تراز دیگران توانسته اند به وزن ایده آل خود دست یابند.
  4. کمک به سلامت استخوان ها: از آنجایی که این نوع از برنج سرشار از منیزیم و کلسیم است این دو ماده در حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از بیماری هایی مانند ورم مفاصل وپوکی استخوان موثر است. مصرف روزانه یک پیمانه از آن می تواند ۲۱ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را برطرف کند.
  5. درمان بی خوابی و اختلالات عصبی: برنج قهوه ای با داشتن ملاتونین یا همان هورمون خواب می تواند به تمدد اعصاب و افزایش کیفیت خواب کمک کند. همچنین با وجود مواد معدنی ضروری مانند منگنز و ویتامین B می تواند به عملکرد خوب مغز کمک کرده و با جلوگیری از فعال شدن ناگهانی سلول های عصبی می تواند به حفظ آرامش عضلات و اعصاب کمک کند.

برای خرید برنج قهوه ای کافی است روی کلمه کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *